MAIN MENU
Kącik Dj'a
Reklama
|
GATUNKI
AMBIENT Istnieją definicje ambientu,
zaczynające się od słów "rytmiczna, transowa muzyka z kosmicznymi melodiami".
Inne zaś opisują ambient jako muzykę "pozbawioną rytmu i wyraźnej melodii".
Jedni mówią o "muzyce, w której nic się nie dzieje", podczas gdy inni opisują
ambient jako "poszukiwanie najpiękniejszego dźwięku zaraz po ciszy". Skąd biorą
się te sprzeczności? Jak opisać styl, którego instrumentarium stanowią dowolne
obiekty emitujące dźwięki, a "typowe" tempo oscyluje w granicach 0 - 170 bmp?
AMBIENT Definicji tego gatunku jest tyle, ile jego - bardzo różniących się
między sobą - odmian. Ogólnie, ambient to styl, który małą uwagę przywiązuje do
melodii, harmonii, nut, akordów i rytmu, koncentrując się na brzmieniach i
tworzeniu nastroju, dźwiękowych obrazów, muzycznych przestrzeni. Ważną cechą
ambientu jest też fakt, że artysta często manipuluje "zastanymi dźwiękami",
zamiast kreować coś samodzielnie. Mogą być to dźwięki pochodzące z otoczenia (ambient,
czyli "to, co otacza"), albo też istniejąca już muzyka. W związku z powyższymi
cechami, jest oczywiste, że ambient rozwinął się w dużej mierze dzięki powstaniu
samplerów. Pochodne ambientu to między innymi: Ambient Dub, Ambient House (Electronic
Listening Music [ELM]), Ambient industrial, Ambient Techno. Chill out - (ang.
relaksować się) Za ojca ambientu uznaje się Brian'a Eno (pełne imię i nazwisko:
Brian Peter George St. John Le Baptiste De La Salle Eno). Na przełomie lat 70. i
80. zdefiniował ten styl, dał mu nazwę i podstawy teoretyczne. Wypuścił szereg
doskonałych, klasycznych albumów. Współpracował z dziesiątkami artystów i
założył kilka wytwórni płytowych. Ambient nazwał "muzyką, która opisuje
doświadczenia przestrzeni otaczającej słuchacza". Napisał kilka książek
zawierających notatki, szkice i wykłady poświęcone muzyce. Złośliwi twierdzą
nawet, że bardziej jest znany z muzyki o której pisał, niż tej, którą faktycznie
tworzył. Przykłady: Aphex Twin, Orbital, The Orb, Tangerine Dream. Illambient -
( ill + ambient = chory ambient ). Intelligent Techno - Alternatywne określenie
dla ambient techno, mające swoje źródło w serii kompilacji wydanych przez Warp
Records - "Artificial Intelligence". Jumbient - tym mianem zdefiniowano (po
pierwszy w Japonii) skrzyżowanie ambientu i jungle. Prawa półkula mózgu.
Zdominowana przez podświadomość, natomiast lewa odpowiada za świadomy odbiór
docierających bodźców. W ciągu poprzednich stuleci muzyka była tworem (językiem)
symbolicznym. Lewa półkula odbiera więc muzykę i "przetwarza" symbole (nuty) na
postać zrozumiałą przez prawą półkulę. Ambient zrywając z rządzącymi muzyką
regułami, strukturami i uproszczeniami, posługując się dźwiękami, a nie "nutami"
powiązanymi w struktury, ma trafiać bezpośrednio do podświadomości słuchacza. W
ten sposób cichy (przeważnie), spokojny i bynajmniej nie wywrotowy styl stał się
częścią jednej z największych rewolucji w muzyce. Ambient jest to muzyka przede
wszystkim elektroniczna, spokojna i relaksująca. Nazwa się wzięła od Ambient
House'u. Główni artyści tego nurtu to : B12, Aphex Twin, The Black Dog, Higher
Intelligence Agency, Biosphere i Pete Namlook. To znakomici producenci, którzy
kombinują melodyczność i rytmikę muzyki techno używając automatów perkusyjnych
808 i 909. Muzyka ta jest dobrze poskładana, przerzedzone elektroniczne dźwięki,
mało kluczowych melodii (dużo płaszczyzn), "obce" niczym z kosmosu dźwieki, do
tego jeszcze unosząca podwodna atmosfera. Bit bardzo cichy, a nawet czasami jest
go brak. Wspaniała muzyka aby się rozpręrzyć, pozbyć się całodziennych stresów.
W klubach grana jest zawsze w chill-out'ie, gdzie klubowicze mają szansę
odetchnąć od "łomotu" na głównej sali. Nie bez powowdu jest nazywany przez wielu
"wolnym transem" gdyż styl ten doskonale współgra z tą odmianą techno. Wytwórnie
znane z ambientu to: APOLLO, GPR, WARP, BEYOND. Ambient również jest nazywany "intelligent
techno" po tym jak wytwórnia WARP wypóściła serię pod nazwą: "Artificial
Intelligence". Gorąco polecamy wszystkim tym którzy cierpią na wszelkiego
rodzaju objawy nerwicy po ciężkich imprezach.
BIG BEAT Nazywany żartobliwie hip-hop'em dla studentów. Inna nazwa to "funky
breakbeat". Narodził się w małym londyńskim klubie "The Albany" w sierpniu 1994
roku. Wtedy to zaczęto organizować tam imprezy pod nazwą "Sunday Social".
Zaczęto puszczać rozmaitą muzykę, czyli wszystko to co kręciło zgromadzonych.
Mixowanie zeszło na drugi plan. Tańczących zabawiali Tom i Ed (z Chemical
Brothers - uważani za twórców big-beat'owego brzmienia; wtedy było to jeszcze
Dust Brothers), Norman Cook (Freak-Power, Pizzaman, The Mighty Dub Katz, Fatboy
Slim - to wszystko to jego pseudonimy), Jon Carter. Z czasem impreza "Sunday
Social" stała sięcoraz bardziej rozpowszechniona, zyskała rozgłos i uznanie.
Wszyscy, którzy sięgneli po Big Beat twierdzili, że znudziła im się już muzyka
puszczana non-stop w klubach. Mieli dość house'u ("house po prostu nudził mnie
do łez" - stwierdził Cook). Nowa muzyka, którą zaczęto tworzyć przyciągała nie
tylko zwolenników muzyki tanecznej, ale także muzyki rock'owej. Big Beat opierał
się na szybkim rytmie, mocnej ścieżce basu z odrobiną kwaśnego brzmienia Rolanda
TB-303 urozmaiconymi czysto rockowymi instrumentami. Przykłady: Fatboy Slim,
Chemical Brothers
BREAK BEAT Styl muzyczny zapoczątkowany w Anglii; wykorzystuje oryginalny
break-beat (lub przyspieszony drum'n'bass). Często w kawałkach breakbeatowych
znajdziemy akcenty jazzowe lub funk'owe, pianina, organy, scratch'e, wycinki z
muzyki filmowej, fragmenty starych nagrań i inne ciekawostki. Wszystko to
oprawionę połamanym rytmem tworzy całkiem przyzwoitą całość. Przykłady: Laidback,
LHB, Rasmus, Westway itp.
BREAK BEAT Styl muzyczny zapoczątkowany w Anglii; wykorzystuje oryginalny
break-beat (lub przyspieszony drum'n'bass). Często w kawałkach breakbeatowych
znajdziemy akcenty jazzowe lub funk'owe, pianina, organy, scratch'e, wycinki z
muzyki filmowej, fragmenty starych nagrań i inne ciekawostki. Wszystko to
oprawionę połamanym rytmem tworzy całkiem przyzwoitą całość. Przykłady: Laidback,
LHB, Rasmus, Westway itp.
DETROIT Jak sama nazwa wskazuje powstał w pewnym Amerykańskim miasteczku
pod tytułem Detroit - kiedy to DJ'e z tegoż miasta zaczęli....(o tym napisze
później). Najbardziej chyba rzucająca w oczy cecha tego gatunku jest
podkreślenie beatu; i tak na prawdę to ten gatunek chyba tylko na tym się
opiera. Muzyki mamy tu wyjątkowo mało jeśli w ogóle jest jakaś(chyba zawsze jest
jakaś). Ogólnie rzecz biorąc detroit to twarda, ciężka i pokręcona muza.
DRUM`N`BASS Jeden z bardziej ekstremalnych stylów muzyki tanecznej.
Opiera się głównie na połamanym rytmie (ang. "break-beat"; rytm synkopowany tzn.
akcentowany pomiędzy miarami), samplach i na niskotonowym, poddźwiękowym
basie(nie tyle słyszalnym, co odczuwanym przez ciało - tzw. infra sound).
Powstał w 1993 roku i oficjalnie uważa się, że jest to jedyny styl całkowicie
wyprodukowany i wypromowany przez Brytyjczyków. Z czasem stał się popularny i
dotarł także za ocean. Pierwsi twórcy drum'n'bass to muzycy czarnoskórzy
obracając y się w klimatach break-beat'u, hip-hop'u czy reggae. W
przeciwieństwie do techno, drum'n'bass nie opiera się na jakiejkolwiek pętli,
brak tam tez wyraźnego motywu przewodniego, ot takie sobie połamane rytmy z
ciężkim basem w środku. Czasami drum'n'bass zbliżony jest do ambientu - bardziej
spokojny i atmosferyczny, czasami jest bliższy big-beat'owi, lecz nigdy nie
traci charakterystycznego break'u w ścieżce perkusji. Wiadomo w muzyce dozwolone
są wszelkie eksperymenty i w taki sposób rodzą się czasem "mieszanki wybuchowe".
Ten gatunek do takich mieszanek napewno należy. Drum'n'Bass to też styl bardzo
blisko związany z jungle, niektórzy nawet stosują te dwie nazwy wymiennie.
Głównymi postaciami sceny drum'n'bassowej są:Goldie, Roni Size, Dj Suv, Dj Krust,
Dj Hype, LTJ Bukem, E-Z Rollers, kemistry[rip] & storm, Jonny L, Adam F, Doc
Scott, Ed Rush, Optical, Fabio, Ray Keith,Boymerang, Grooverider, Photek czy Dj
Rap.
DUB Łagodna melodia, dość szybki rytm i elektroniczny beat. Jest to także
określenie na tworzenie nowego utworu z już istniejącego. W dub'ie nie ważne są
formy. Motywy czerpie się z różnych gatunków. Dźwięki układa się w różnych
kolejnościach. Nie ważne są reguły, ważne jest tworzenie, komponowanie.
ELECTRO Jeden z młodszych odłamów muzyki technicznej. Wytworzył się około
roku 1980 - na początku lat 80-tych. Powstał na podstawie prostego komputerowego
rytmu i krótkich recytowanych tekstów w stylu Kraftwerk. Mieszanka GROOVE i
muzyki elektronicznej(Europa) praktykowana w latach 80-tych. Dała początek
HOUSE'owi i HIP HOP'owi E.B.M - Electronic Body Music - fuzja muzyki
instrumentalnej i rytmów elektronicznych; była jedną z przyczyn powstania techno
na czele: Front242.
GABBA Może być też GABBER (HardCore holenderski), styl najbardziej
popularny w Holandii, Niemczech a u nas w Polsce jego kolebką są Kielce. Cechą
charakterystyczną jest bardzo szybki (niekiedy obłędnie - powyżej 200 bpm.),
ostry beat i elementy break-beatu, industrialu, noiz. Jest to po prostu styl
bardzo szybki, energiczny, bezwzględny, mocny i brutalny - coś tylko dla
maniaków gatunku. Tylko niewielu jest w stanie wytrzymać choćby kilka a co
dopiero kilkanaście minut w tempie ponad 200bpm (czyli około 3 uderzeń na
sekundę) przy takim tempie po około 10 minutach ścina się białko w mózgu..... I
pomyśleć, że ten styl jest całkiem popularny w niektórych kręgach.
GERAGE Wyodrębnił się z house'u, jest mieszanką muzyki house, soul'u i
jungle. Wszystko rozpoczęło się u klubach w południowej Anglii, gdzie DJ'e
zaczęli grać house'owe kawałki wzbogacone o soul'owy vocal. Prędkość gramofonów
przestawiono wówczas na + 8 . Tymczasem za oceanem pewien dość pomysłowy
producent - Armand Van Helden spróbował wymieszać jungle'owy bas z house'owym
beat'em, potem dorzucić trochę wokali no i oczywiście przyspieszyć tempo. Tak
powstał nowy gatunek muzyki najczęściej zaliczany do podgatunków muzyki house.
Prawdopodobnie pierwszym nagraniem garage'owym była płyta Todd'a Terry'ego "Touch
Me Baby". Charakterystyczne dla tego gatunku są: dynamiczny(bardziej niż house)
rytm, buczący, niski i przeciągliwy bas(charakterystyczna głęboka reggae'owa
linia basu), wplecione w całość wokale oraz break-beat, czyli połamany rytm.
Ogólnie speed garage łączy w sobie elementy jazz'u, latin , jungle, reggae,
rap(break-beat) a nawet techno. Niewątpliwie do sukcesu tego gatunku przyczyniły
się pirackie rozgłośnie radiowe takie jak: Deja Vu, Freak FM, Girls FM, Magic
FM, Kiss FM, które podczas audycji lansowały nową muzykę. Ten rodzaj muzyki
wybierają najczęściej ludzie znudzeni komercyjnym soul'em i rythm'n'blusem - w
końcu znaleźli to, czego szukali. Zwykle jest to starsza publiczność - ludzie
dobrze ubrani, jeżdżący dobrymi samochodami. A najciekawsze jest to, że do
większości londyńskich speed garage'owych klubów nie wejdziecie w dżinsach i
butach sportowych. Obowiązuje tam zasada: No Seans, No Trainers, No Basebll Caps...
. Często speed garage nazywany jest drum'n'bass'em dla dziewczyn. Inna teoria
mówi ,że garage to tylko głęboki house bogato zdobiony wokalami (najczęściej
czarnych artystów). Czołowi artyści sceny garage'owej to: Dreem Teem, Tuff Jam,
Armand van Helden, R.I.P, i wielu innych.
GOA To tag (czyli nazwa własna; symbol; skrót)oznaczający psychodeliczny
trance. Pochodzi od portugalskiej prowincji Indii nad Morzem Arabskim o takiej
samej nazwie. Jeszcze niedawno odbywały się tam masowe, deliryczne imprezy
plażowe, na które co roku zjeżdżały tysiące europejczyków. Region ten jest (lub
był) tym dla muzyki trance kolebką. Obecnie masowe imprezy na plażach są
zakazane. Przepisy zabraniają posiadania nawet najmniejszych dawek narkotyków a
także bycia pod ich wpływem, nie mówiąc już o sprzedawaniu. Surowe restrykcje
stosowane są wobec Dj-ów lub organizatorów imprez. Nazwa "Goa" odchodzi chyba
powoli w zapomnienie. Psychodeliczny trance dobrze klimatyzuje się w Izraelu,
RPA czy Ameryce południowej.
HARDCORE Maksymalnie wyostrzona odmiana brytyjskiego techno.
Zapoczątkowany na przełomie lat 80-tych i 90-tych (za rok narodzin uważa się rok
1991, kiedy to powstał kawałek 4 HERO "Mr. Kirk's Nightmare", inni za rok
narodzin uznają rok 1987/88). Pierwsze utwory hardcore'owe pochodzą od house'u -
tempo 125 bpm zwiększono do 135-140 bpm. Charakterystyczne dla hardcore'u jest
przyspieszanie i rozciąganie dźwięków, wsteczne odtwarzanie i miksowanie
dźwięków z samplowanymi bitami, koncentracja na sekwencjach bitowych i basowych.
Za przykład może posłużyć pierwszy album The Prodigy "Experience"(typowo
hardcore'owy) HAPPY HARDCORE. Tempo zwiększone do 150-155 bpm. W porównaniu do
hardcore'u wyciszone bity i basy oraz skupienie się na akompaniamencie i wokalu.
"Happy hardcore to przewaga pianin, bity odłożone na bok, a do tego śpiewające
babki zsamplowane z popowych kawałków". TERROR CORE Najcięższa odmiana hard
core'u. Jeśli nie wiecie co to jest "muzyczny terror" to spróbujcie posłuchać na
przykład składanki "Terror Done". Niektórzy twierdzą, że wszystko to co ma ponad
200bpm to sieczka i nic więcej - a jednak na świecie jest wielu zwolenników
właśnie najostrzejszej odmiany hard core'u.
HOUSE Powstał około roku 1985/6 w Chicago. Wytworzył się z takich
gatunków jak: groove, disco, electro, funku i innych. Kojarzony był z imprezami
w starych, opuszczonych, zdewastowanych halach i magazynach - stąd nazwa "house"
(od warehouse - ang. magazyn, hala), poza tym w Chicago Franikie Knuckles(ojciec
house'u) założył klub pod nazwą Warehouse. House to chyba jeden z najbardziej
tanecznych, wokalnych i fundujących gatunków muzyki określanej jako techno. Jego
historia zaczyna się w klubach dla czarnoskórych gejów, którzy ze względu na
kolor skóry i preferencje seksualne musieli "zejść do podziemia" by tam
organizować imprezy. Po klęsce muzyki disco zaczęto rozglądać się za innymi
rodzajami muzyki. Era disco dobiegła końca a tymczasem na parkietach klubów
czekały setki klubowiczów spragnionych dobrej zabawy. Wtedy właśnie pojawił się
Frankie Knuckles. Zaczynał w klubie The Gallery, gdzie razem z przyjacielem
Larrym Levanem odpowiedzialny był za podtrzymywanie dobrej atmosfery i miedzy
innymi za przygotowywanie ponczu, do którego dodawali LSD. Frankie zaczynał od
przerabiania starych nagrań. Uzbrojony w żyletkę i magnetofon szpulowy
przerabiał stare kawałki, wycinał części zbędne, wydłużał partie taneczne. Z
czasem sięgnął po syntezator i TR-909 Rolanda. Prymitywna technika okazała się
niezwykle skuteczna i przyniosła sławę Frankiemu nie tylko w Chicago, ale w
całych Stanach. Jak się później okazało - TR-909 stał się symbolem muzyki house
i jej nieodłącznym elementem. Tak zostało zdefiniowane brzmienie house'u. W
tamtych czasach nie było to nic innego jak tylko disco wzbogacone o mocniejszy
rytm, w bardziej tanecznym wydaniu. Dziś house to mocny kick, dobry bas,
wpadająca w ucho melodia, jakiś tekst , elementy disco i funk'u. Muzycy obywają
się już bez trupy instrumentalistów, czasami całej orkiestry - tak niezbędnych
przy nagraniach funk'owych i disco. Dziś wystarczy trochę sprzętu, stare płyty
do zmiksowania. Obecnie centrum muzyki house w Europie jest chyba Francja.
Głównymi przedstawicielami house'u są: Paul van Dyk, Daft Punk, Bob Sinclair,
Dimitri from Paris, Cassius, Dj Sneak, Da Mob i wielu innych.
JUNGLE Zdecydowanie jedna z młodszych pochodnych techno. swoje początki
styl ten odnotował w latach 90-tych. jest to gatunek bardzo mocno zakorzeniony w
ragga, powstał z połączenia takich rzeczy jak dub, ragga.
MINIMAL Detroit techno lub jak kto woli minimal to muzyka prawdziwych
technomaniaków (np. takich jak ja). Jest to odmiana muzyki klubowej o
maksymalnie undergroundowym brzmieniu, techniczne dźwięki (prawie jak z fabryki)
połączone wieloma pętlami, wszechobecny ciężki twardy bit wszystko oczywiście na
4/4.Co do źródeł tej muzyki to powstała poprzez fascynację ludzi z Detroit
muzyką takich niemieckich zespołów jak Kraftwerk, Tangerine Dream. Tak to
właśnie tacy dj'e jak Derrick May, Juan Atkins, Kevin Saunderson(ojcowie muzyki
techno, są dla technomaniaka niczym papież dla katolika) natchnieni niemieckim
graniem stworzyli, typowy dla przemysłowego miasta jakim jest Detroit, detroit
techno, które wróciło do Niemiec już jako minimal i dało podstawy do stworzenia
wielu odmian muzyki techno i jednego z największych rynków tej muzyki. Nie
chciałbym by zabrzmiało to stronniczo, gdyż sam jestem zwolennikiem takiego
grania lecz nie potrafię się oprzeć pokusie by nie użyc stwierdzenia, iż minimal
(minimum dźwięków maksimum pętli) jest kwintesencją undergroundowej muzyki
techno. Wielu ludzi ta muzyka przerasta i jest dla nich zbyt ciężka lub trudna,
lecz jest bardzo wielka grupa kochająca ten styl i zabawe na minimalowych
imprezach.Co do dj'ów to oprócz wyżej wspomniąnych polecam niedawno goszczącego
w Warszawie Jeffa Millsa(udowodnił w "Instytucie", że jest mistrzem w tym co
robi), Carla Coxa, Blake Baxtera, Joe Beltrama, Svena Vaetha, Christiana Vogla,
Roberta Hooda, Neil'a Landstruma, Pacou, (zapewniam że jest ich jeszcze sporo
ale o nich w innej częsci - patrz dj'e ). Jeżeli mowa o minimalu to i również o
Tresorze . Na początku lat 90-tych konkretnie w 1991 roku Dimitri Hegeman
założył klub o takiej nazwie (tresor-skarbiec ) i jest tak dosłownie to muzyczna
kopalnia diamentów, wytwórnia cechuje się tym, iż wiekszość ich produkcji to
poprostu skarby muzyki techno sprzedawane w przeolbrzymich nakładach. Nie dajcie
się oszukać żartownisiom mówiącym, że Tresor to granie na cztery wiertarki i
bęben, to są slogany, minimal pomimo braku ambientowych czy trance'owych
płaszczyzn naprawdę potrafi wynieść na wysokie loty tylko trzeba go rozumieć (to
raczej nie jest muzyka dla nowicjusza z dyskoteki). Produkcje Tresora dotarły aż
za ocean do ojczyzny minimalu i obecnie są znane na całym świecie. Amerykańscy
dj'e współpracują z tą wytwórnią wspólnie z europejskimi przedstawicielami
tworzą światową czołówke i klasykę tego stylu
PSY TRANCE Nazwa stosowana do określania nowoczesnego psychedelic trance.
Utwory tego podgatunku charakteryzują się zmiennym - breaktrance'owym podziałem
rytmu oraz częstymi, harmonicznymi zmianami motywów muzycznych przechodzących
płynnie z jednego w drugi i stanowiących całość
|
Radio SundayFM
Subskrypcja
Jeśli chcesz być na bieżąco
z nowościami na stronie
zapisz sobie
nasz unikalny numer
11040894
Zbieram
Wasze numery, pisać!
Shoutbox
|